dinsdag 23 november 2010

Julebord ......................

In Noorwegen is het gebruikelijk dat werkgevers hun personeel trakteren op een julebord (jul = kerst en bord = tafel). Een kersttafel dus. Er komt dan allerlei lekkers op tafel en iedereen geniet er volop van. Ik had al een beetje in gedachten om zoiets ook voor mijn Noorse maatjes te organiseren, maar Margarethe was me dit keer te slim af. Ze had de hele groep uitgenodigd om gisteravond bij haar op bezoek te komen. En ze woont schitterend. Helemaal boven op de berg en kijkt zo uit op het stadje en de haven. Natuurlijk was het al donker gisteravond, maar het was toch een geweldig gezicht met al die lichtjes.

Mijn overbuurvrouwtje, Liv, en ik werden opgehaald door Anne-Berit. Over de besneeuwde weg bracht ze ons veilig naar Margarethe, waar inmiddels ook de andere dames waren gearriveerd. We zagen er allemaal prachtig uit. Ja, ook dat hoort erbij. Je trekt je mooiste jurk aan en in Nederland draag je dan ook schoenen met een hakje. Hier niet, want de schoenen gaan bij de voordeur uit en je trekt gebreide sokken dan wel slofjes aan. Binnen schoenen dragen is uit den boze. Het was dan ook een leuk gezicht als iedereen er mooi uitziet en dan gebreide sokken aan heeft.

Maar uiteindelijk doe je je voeten onder de tafel, dus zie je er niets meer van. Voor de gastvrouw hadden we allemaal een aardigheidje meegebracht. Toen ik op de Kreadoe was, had ik al wat knipvellen en nog wat andere leuke dingen voor haar gekocht. Alles opgefleurd met een bloemetje. Het feest kon beginnen.

Ons was gevraagd om om 6 uur aanwezig te zijn. En hoe gek het ook klinkt, de Noren vinden het vervelend als je te vroeg of te laat komt. Zes uur is zes uur. We waren er dus precies op tijd.

Margarethe had een soort van stoofschotel gemaakt (de juiste naam weet ik niet meer, maar zal ik morgen nog eens vragen). Een overheerlijke verse salade erbij. En natuurlijk een drankje. Ook heel uitzonderlijk, want als je weet dat de wijn hier heel erg duur is, wordt er niet zo vaak een wijntje geschonken. Het was echt heel erg gezellig. Heerlijk zitten kletsen met elkaar en heel veel gelachen over van alles en nog wat. Voor mij was het wel bijzonder dat ik het gesprek in grote lijnen goed kon volgen. Dat betekent dat ik de taal al steeds beter onder de knie ga krijgen.

Als afsluiting van het overheerlijke diner natuurlijk koffie met allerlei lekkere dingen, die Margarethe zelf had gebakken. Als ze morgenavond komt, ga ik de recepten eens aan haar vragen, want ik wil dat ook wel leren.

Aan het einde van de avond kreeg ik een compliment. De dames vinden het geweldig, dat we zo’n leuke club hebben en dat ik hier de “veroorzaker” van ben. Ik straalde natuurlijk van trots, dat kun je wel begrijpen. En ik vind het helemaal geweldig dat deze dames het zo leuk vinden om iedere week te komen om weer allerlei leuke dingen te leren.


Groetjes Ans

4 opmerkingen:

Karin zei

Hello Ans,
Wat een leuk verhaaltje over je avondje. Gezellig dat je je al zo hebt ingeburgerd. En die taal... dat leer je wel hoor. Het voordeel is dat je verplicht bent Noors te spreken.
Ik ben blij dat de omslag aangekomen is. Ja, het zijn natuurlijk geen luxestempeltjes maar ik gebruik ze ook en mijn kleindochter heb ik dezelfde setjes gegeven. En ze vindt ze ook zo leuk. Ik dacht... misschien heeft Ans ze al, maar dan kan ze die nog altijd aan haar "knutselmeisje" geven.
Ik wens jou en je kleindochter nog mooie momenten samen. Stempel er maar lustig op los.
Ook wil ik je danken voor je vele lieve reacties die je geeft op mijn blogberichtjes.
Groetjes en tot een volgende keer.
Karin

CARDS BY JOL AND ART BY JOL zei

wat leuk om over de gebruiken en gewoontes van de Noren te lezen, leuk dat jullie zo'n gezellige avond hebben gehad en ik denk dat er nog veel zullen volgen.

groetjes jolande

Lia zei

Gezellig en leuk verhaal Ans, ik volg ze ook altijd op HJ, vind het erg leuk.

groetjes Lia

Miranda Slagboom-de Groot zei

had je stukje net ook al op het HJ gelezen. jullie hebben volgens een hele gezellige avond gehad. je voelt je al helemaal thuis in noorwegen zo te zien.
ze geven voor eind van de week hier ook sneeuw aan.
groetjes miranda